lørdag den 8. januar 2011

Dieselbil og partikelfilter

 
Har man en dieselbil, ved man også hvad et dielsepartikelfilter er, eller man har hørt om det. Det er et partikelfilter der fjerner 95 % af de skadelige partikler, som dieselbiler ellers tidligere har udledt. Som et led i "den grønne bølge" har man i Danmark valgt at indføre et sådan partikelfilter ved lov. Det betydet, at hvis man er ejer af en ældre dieselbil, og ikke har monteret partikelfilter, så skal man betale 1.000 kr. mere om året i vægtafgift.

Kan det så betale sig af eftermonterer et dieselpartikelfilter i en gammel bil? Omkostningen til en eftermontering ligger mellem 5.000 kr. og 9.000 kr. Det betyder, at man skal eje sin bil i mindst 5 år, før det kan betale sig at sætte det på. Dog skal man være opmærksom på at brugtsvognsprisen på dieselbiler uden partikelfilter, højst sandsynlig vil være lavere, end dem med partikelfilter. Og derfor kan det godt være en god investering alligevel. Endvidere er det rigtig godt for miljøet at bilerne får monteret det.

Siden 1. januar 2011 kan der ikke indregistreres diselbiler i Danmark , uden et dieselpartikelfilter.

Når man har en dieselbil med partikelfilter, skal man være opmærksom på følgende: Afhængig af kørselsmønster kan det opleves, at kontrollampen for tilsodet partikelfilter lyser, mens motoren kører. Hvis dette forekommer, er det tegn på, at partikelfilteret er ved at blive tilsodet, fx på grund af længere tids kørsel i bytrafik ved lav hastighed og lange køer m.v.
For at rense filteret anbefales det hurtigst muligt, og når trafikforholdene tillader det, at køre 60 km/t eller mere i mindst fem minutter, indtil kontrollampen slukker.
Bemærk! Når bilen i længere tid har kørt med meget lav hastighed eller i tomgang, kan der forekomme vanddamp ved udstødningen, når der accelereres. Det er ufarligt for bilen og miljøet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar