lørdag den 8. januar 2011

Dieselbil - Økonomisk kørsel


En dieselbil er økonomisk, køre langt på literen og forurener mindre end tilsvarende benzinbiler. Man kan endvidere praktisere økonomisk kørsel i sin disel, for at få mest muligt ud af dieselen, og samtidig passe bedst muligt på bilen. Ikke at det betyder at det skal være kedeligt at køre, man skal blot udnytte de forcer bilen har.

En HDi-dieselmotor kræver ikke de samme omdrejninger som en benzinmotor for at yde sit bedste.
Derfor handler det om at udnytte den råstyrke, der ligger i dieselmotorens store moment.
En benzinmotor har sit maksimale drejningsmoment helt oppe ved 3.000-4.000 omdrejninger. Til sammenligning ligger en dieselmotors maksimale omdrejningsmoment allerede ved 1.500-2.500 omdrejninger. Det er her, at råstyrken og alle musklerne er til stede. Derfor behøver du ikke at skulle ”holde dampen oppe” med et højt speedertryk som i en benzinmotor – styrken er der bare.

For at give dig et overblik over hvordan du praktiserer økonomisk kørsel i din dieselbil, har jeg her listet nogle punkter, som du kan gøre brug af i din daglige brug af bilen.



Omdrejningstal
Kør mellem 1.500 og 2.500 omdrejninger med en let fod på speederen. Så er HDi-motoren billig i drift, du får stor trækkraft og har stadig kraftoverskud.

Motorvej
Med konstant hastighed på omkring 110-130 km/t forbruger HDi-motoren utrolig lidt brændstof.

Overhaling
Du behøver ikke at geare ned for at overhale. Der er rigeligt kraftoverskud til stede for at accelerere. Som oftest er et let tryk på speederen nok til at overhale hurtigt og sikkert.

Bykørsel

Undlad at køre bilen ud i gearene. Skift gear ved 1.500-2.200 omdrejninger – så bliver du i det omdrejningsområde, hvor motoren har størst trækkraft og bedst økonomi.

Op ad bakke
Undlad at geare ned. En HDi-motor kan klare selv stejle stigninger – også selvom du trækker rundt på en trailer eller campingvogn.

Brændstof
Brug altid rigtig diesel. Fyringsolie eller industridiesel kan være til skade for HDi-motorens avancerede komponenter og indeholder ikke de additiver, der skal til for at holde motoren i topform. Ligeledes kan vand og urenheder fra en privattank ødelægge din motor. Brændstofkvalitetskrav EN590.

Jeg vil ønske dig god fornøjelse med din nye økonomiske kørestil.

Kilde: www.peugeot.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar