lørdag den 8. januar 2011

Dieselbil og partikelfilter

 
Har man en dieselbil, ved man også hvad et dielsepartikelfilter er, eller man har hørt om det. Det er et partikelfilter der fjerner 95 % af de skadelige partikler, som dieselbiler ellers tidligere har udledt. Som et led i "den grønne bølge" har man i Danmark valgt at indføre et sådan partikelfilter ved lov. Det betydet, at hvis man er ejer af en ældre dieselbil, og ikke har monteret partikelfilter, så skal man betale 1.000 kr. mere om året i vægtafgift.

Kan det så betale sig af eftermonterer et dieselpartikelfilter i en gammel bil? Omkostningen til en eftermontering ligger mellem 5.000 kr. og 9.000 kr. Det betyder, at man skal eje sin bil i mindst 5 år, før det kan betale sig at sætte det på. Dog skal man være opmærksom på at brugtsvognsprisen på dieselbiler uden partikelfilter, højst sandsynlig vil være lavere, end dem med partikelfilter. Og derfor kan det godt være en god investering alligevel. Endvidere er det rigtig godt for miljøet at bilerne får monteret det.

Siden 1. januar 2011 kan der ikke indregistreres diselbiler i Danmark , uden et dieselpartikelfilter.

Når man har en dieselbil med partikelfilter, skal man være opmærksom på følgende: Afhængig af kørselsmønster kan det opleves, at kontrollampen for tilsodet partikelfilter lyser, mens motoren kører. Hvis dette forekommer, er det tegn på, at partikelfilteret er ved at blive tilsodet, fx på grund af længere tids kørsel i bytrafik ved lav hastighed og lange køer m.v.
For at rense filteret anbefales det hurtigst muligt, og når trafikforholdene tillader det, at køre 60 km/t eller mere i mindst fem minutter, indtil kontrollampen slukker.
Bemærk! Når bilen i længere tid har kørt med meget lav hastighed eller i tomgang, kan der forekomme vanddamp ved udstødningen, når der accelereres. Det er ufarligt for bilen og miljøet.

Dieselbil - Økonomisk kørsel


En dieselbil er økonomisk, køre langt på literen og forurener mindre end tilsvarende benzinbiler. Man kan endvidere praktisere økonomisk kørsel i sin disel, for at få mest muligt ud af dieselen, og samtidig passe bedst muligt på bilen. Ikke at det betyder at det skal være kedeligt at køre, man skal blot udnytte de forcer bilen har.

En HDi-dieselmotor kræver ikke de samme omdrejninger som en benzinmotor for at yde sit bedste.
Derfor handler det om at udnytte den råstyrke, der ligger i dieselmotorens store moment.
En benzinmotor har sit maksimale drejningsmoment helt oppe ved 3.000-4.000 omdrejninger. Til sammenligning ligger en dieselmotors maksimale omdrejningsmoment allerede ved 1.500-2.500 omdrejninger. Det er her, at råstyrken og alle musklerne er til stede. Derfor behøver du ikke at skulle ”holde dampen oppe” med et højt speedertryk som i en benzinmotor – styrken er der bare.

For at give dig et overblik over hvordan du praktiserer økonomisk kørsel i din dieselbil, har jeg her listet nogle punkter, som du kan gøre brug af i din daglige brug af bilen.



Omdrejningstal
Kør mellem 1.500 og 2.500 omdrejninger med en let fod på speederen. Så er HDi-motoren billig i drift, du får stor trækkraft og har stadig kraftoverskud.

Motorvej
Med konstant hastighed på omkring 110-130 km/t forbruger HDi-motoren utrolig lidt brændstof.

Overhaling
Du behøver ikke at geare ned for at overhale. Der er rigeligt kraftoverskud til stede for at accelerere. Som oftest er et let tryk på speederen nok til at overhale hurtigt og sikkert.

Bykørsel

Undlad at køre bilen ud i gearene. Skift gear ved 1.500-2.200 omdrejninger – så bliver du i det omdrejningsområde, hvor motoren har størst trækkraft og bedst økonomi.

Op ad bakke
Undlad at geare ned. En HDi-motor kan klare selv stejle stigninger – også selvom du trækker rundt på en trailer eller campingvogn.

Brændstof
Brug altid rigtig diesel. Fyringsolie eller industridiesel kan være til skade for HDi-motorens avancerede komponenter og indeholder ikke de additiver, der skal til for at holde motoren i topform. Ligeledes kan vand og urenheder fra en privattank ødelægge din motor. Brændstofkvalitetskrav EN590.

Jeg vil ønske dig god fornøjelse med din nye økonomiske kørestil.

Kilde: www.peugeot.dk

onsdag den 5. januar 2011

Hvad er biogas ?



Hvad er biogas ?

Alt organisk og biologisk materiale vil, når det rådner, helt automatisk blive omdannet til biogas (methangas).
Ude i naturen er det umuligt at udnytte biogassen, men det kan man i et lukket biogasanlæg med lidt hjælp fra moderne procesudstyr. En meget stor del af alt det affald, som moderne menneskers liv efterlader, kan således blive til samfundsnyttig biogas.

Biogas består af to gasarter: metan (CH4) og kuldioxid (CO2).  Biogas opstår ved en biologisk nedbrydningsproces, som starter når organisk materiale opvarmes i et iltfrit rum. Normalt opvarmes biomassen til ca. 38° C (mesofil) eller til ca. 52° C. (termofil). Metan har en brændværdi som naturgas, og kan enten afbrændes i en kedel eller som drivmiddel i en gasmotor.

Ét ton metangas forårsager samme drivhuseffekt som cirka 21 ton CO2. Når metan brændes af i gasmotorerne, reduceres drivhuseffekten tilsvarende. Derfor er det mere miljøvenligt at afbrænde biogas, da man ved forbrændingen udleder CO2. Det er faktisk ret imponerende at en ko kan leverer 3500 Kwh/år gas og 1500 Kwh el.

Hvis du vil vide mere om biogas, så klik HER